Δ.Δ. Νότιας - Καταρράκτης - φαράγγι - Κορυφή Τζένας 2.182 μ. "Μεγάλη Τζένα"

Ημερομηνία τελευταίας σηματοδότησης: 29/11/2009.
Υπεύθυνος: Ορειβατικός Σύλλογος Αριδαίας (Εθελοντική σηματοδότηση με πόρους του συλλόγου).
Χρωματισμός μονοπατιού - σημάδια: Κίτρινο χρώμα.
Συνολική χρονική διάρκεια διαδρομής: 5 - 5.30 ώρες, μέσο πεζοπορικό περπάτημα.
Χαρακτηρισμός πορείας: ΔΥΣΚΟΛΗ
Σκίτσο προσανατολισμού.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΟΝΟΠΑΤΙΟΥ:
ΠΡΟΣΒΑΣΗ
Αριδαία – Δ.Δ. Ριζοχωρίου – Δ.Δ. Φιλώτειας – Δ.Δ. Αετοχωρίου – Δ.Δ. Νότιας - Καταρράκτης - φαράγγι - Κορυφή Τζένας 2.182 μ. (Μεγάλη Τζένα)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΟΝΟΠΑΤΙΟΥ
Το χωριό της Νότιας. Απο εδώ ξεκινούν οι πεζοπορικές διαδρομές για το όρος Τζένα.
Βουνό στα σύνορα με την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας με απότομα φαράγγια, γκρεμούς και ορεινούς χειμάρρους.
Έχει υψόμετρο 2.182 μέτρα. Η κύρια βλάστηση αποτελείται από δάση Οξιάς και πεύκων με γυμνές ζώνες στις υψηλότερες πλαγιές. Τμήμα της περιοχής είναι καταφύγιο θηραμάτων.
Από την Αριδαία ακολουθείτε τον δρόμο που σας οδηγεί προς τον Εξαπλάτανο (πρώην έδρα του ομώνυμου Δήμου), στρίβεται αριστερά προς το χωριό Ριζοχώρι, περνάτε από την Φιλώτεια και φτάνετε μπροστά σε μια διασταύρωση, αριστερά είναι το χωριό της Θηριόπετρας και δεξιά η Φούστανη. Η σήμανση του δρόμου είναι πολύ καλή. Ακολουθείτε πάντα τις πινακίδες που σας οδηγούν στην Νότια Αλμωπίας.
Από αυτό το σημείο ο δρόμος γίνεται ανηφορικός και σε περίπου 10 λεπτά φτάνετε στο χωριό Αετοχώρι. Στα αριστερά σας μπορείτε να διακρίνετε τις εντυπωσιακές κορυφές του όρους Πίνοβο. Συνεχίζετε την πορεία σας μέχρι το χωριό Νότια.
Λίγο έξω από αυτό το χωριό και στον δρόμο που οδηγεί σε Περίκλεια - Αρχάγγελο υπάρχει στα αριστερά σας ένας χωματόδρομος και μια ταμπέλα με την ένδειξη καταρράκτης. Ακολουθείτε τον δρόμο και σε λίγο είστε μπροστά σε ένα άνοιγμα από όπου ξεκινάει η σήμανση.
Στην είσοδο του φαραγγιού, αφήνουμε τα αυτοκίνητα και ξεκινάμε την πεζοπορία.
Φαράγγι της Τζένας.
Πέρασμα στο φαράγγι της Τζένας.
 Υπολείμματα κτισμάτων απο μάχες που έγιναν στην περιοχή κατα τον Α΄ παγκόσμιο και εμφύλιο πόλεμο.
Το μονοπάτι ξεκινάει με την είσοδο σας στο φαράγγι της Τζένας ή Νότιας. Εντυπωσιακό φαράγγι με κάθετα βράχια δεξιά και αριστερά, πλούσια βλάστηση, μικροί καταρράκτες. Το φαράγγι διασχίζουν ρέματα τα οποία μπορεί να σας δημιουργήσουν μικρά προβλήματα, τους χειμερινούς μήνες, που ανεβαίνει η στάθμη τους. Αμέσως μετά το φαράγγι ακολουθεί πορεία μέσα σε πυκνό δασος. Ακολουθείτε πάντα τα κίτρινα σημάδια.
Αμέσως μετά το φαράγγι ακολουθεί πορεία σε πυκνά δάση Οξιάς.
Ακολουθούμε την κίτρινη σήμανση η οποία μας οδηγεί στην κορυφή.
Οι κλίσεις γίνονται μεγαλύτερες Ακολουθούμε την σήμανση που οδηγεί στην "Μεγάλη Τζένα", όπως έχει επικρατήσει και λέγεται η ψηλότερη κορυφή, γιατί υπάρχει και η "μικρή Τζένα" ή δεύτερη κορυφή, την οποία και αφήνουμε δεξιά μας. Η πορεία στο γυμνό γίνεται ακολουθώντας τα σημάδια. Η θέα από την κορυφή της Τζένας προς τα ορεινά Συμπλέγματα των Σκοπίων και της Μακεδονίας είναι εκπληκτική.
Στην κορυφή της Τζένας 2.182 μ..
ΔΙΑΦΟΡΑ:
Το όρος Τζένα είναι ξεχωριστό ορεινό συγκρότημα από το Πίνοβο. Ξεκινάει από το ρέμα Καθαρό, (δίπλα στο χωριό Νότια) και ολοκληρώνεται κοντά στο χωριό Λαγκαδία. Ξεχωρίζει όπως και το Πίνοβο, για το έντονο ανάγλυφο των κορυφών του.
Στο φαράγγι της Νότιας ή Τζένας, λίγο πριν την έξοδο στο δάσος υπάρχει μικρές ταμπέλες με ένδειξη χειμερινής αναρρίχησης σε πάγο.
Η περιοχή έχει μεγάλη ιστορία τόσο κατά την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου, όσο και από την περίοδο του Εμφυλίου.
Η διαδρομή είναι διάρκειας 5 – 5.30 ώρες και θεωρείτε ΔΥΣΚΟΛΗ. Ιδιαίτερα τον χειμώνα, απαιτείται γνώση και χειμερινός εξοπλισμός.
Για τους γνώστες και τους λάτρεις των φυτών, αναφέρουμε ότι η περιοχή έχει σπάνια και πολλές φορές ενδημικά είδη. Την άνοιξη να έχετε μαζί σας, φωτογραφική με μεγάλη κάρτα μνήμης…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρία - Πίνοβο -Τζένα

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο - Τζένα

Δείτε video απο ανάβαση στην Τζένα