Στάνες - Καλή Κοιλάδα (Ντόμπρο Πόλε) - κορυφή Κράβιτσα (Αγελαδίτσα) 1.772 μ.

Ημερομηνία τελευταίας σηματοδότησης: Δεν έχει σηματοδοτηθεί
Υπεύθυνος: Ορειβατικός Σύλλογος Αριδαίας (Εθελοντική σηματοδότηση, με πόρους του συλλόγου).
Χρώματισμός μονοπατιού - σημάδια: Κίτρινο χρώμα
Συνολική χρονική διάρκεια διαδρομής: 3 - 3.30 ώρες, μέσο πεζοπορικό περπάτημα.
Χαρακτηρισμός πορείας: ΜΕΤΡΙΑ

Σκίτσο προσανατολισμού.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΟΝΟΠΑΤΙΟΥ:

Από Αριδαία ακολουθούμε τον δρόμο για το χωριό Λουτράκι. Από εκεί συνεχίζουμε για τα περίφημα Λουτρά.
Στα μισά περίπου της διαδρομής, στα δεξιά μας υπάρχει ταμπέλα προς Άνω Λουτράκι – Ντόμπρο Πόλε. Ακολουθούμε την διαδρομή,  η οποία είναι ασφαλτοστρωμένη, μέχρι και την εκκλησία στο Άνω Λουτράκι. Από αυτό το σημείο ξεκινάει ο χωματόδρομος.

Περνάμε και αφήνουμε αριστερά μας ένα εγκαταλελειμμένο στρατιωτικό φυλάκιο. Συνεχίζουμε στον δασικό δρόμο, ο οποίος μας οδηγεί πάνω από το χωριό Λουτράκι με όμορφη θέα σε όλο τον κάμπο της Αλμωπίας.

Ακολουθούμε την βασική διαδρομή και όχι τους μικρούς χωματόδρομους. Ανηφορίζουμε δίπλα σε χωράφια με καστανιές και κερασιές. Μετά από περίπου 40 λεπτά φτάνουμε στις στάνες.

Αφήνουμε τα αυτοκίνητα και ακολουθούμε την διαδρομή προς Καλή Κοιλάδα. Κινούμαστε παράλληλα με τον δασικό δρόμο. Μετά από περπάτημα περίπου 40 λεπτών, φτάνουμε μπροστά στην Καλή Κοιλάδα. Τοπίο μοναδικό, ο μεγαλύτερος ενεργός Τυρφώνας στην χώρα, ένα οροπέδιο 3.350 στρεμμάτων σε υψόμετρο περίπου 1.800 μέτρων (περισσότερα στην ενότητα, Χλωρίδα).

Βρισκόμαστε δίπλα στα σύνορα με τα Σκόπια. Ακολουθούμε το μονοπάτι το οποίο οδηγεί σε ένα όμορφο δάσος με πελώριες Οξιές, ενώ η σιλουέτα από την κορυφή της Κράβιτσας φαίνεται αριστερά μας.

Το μονοπάτι κατηφορικό μας οδηγεί στην περιοχή Μακεδονία και από εκεί στην περιοχή Αμπέλια Παπά. Δίπλα μας οι λεγόμενες «πυραμίδες», που ορίζουν τα σύνορα Ελλάδας - Σκοπίων.

Μετά από περίπου 1 ώρα περπάτημα, φτάνουμε σε μια περιοχή με καλύβες από βοσκούς και από εκεί βγαίνουμε για λίγο σε δασικό δρόμο. Το μονοπάτι συνεχίζει σε δάσος και μας οδηγεί στην βάση της κορυφής Κράβιτσα 1.772 μ.. Ένας πελώριος πέτρινος όγκος, ο οποίος στα δεξιά του έχει μονοπάτι, που οδηγεί πάνω στην κορυφή. Προσοχή γιατί υπάρχουν επικίνδυνα σημεία και απαιτείται σε κάποια περάσματα σκαρφάλωμα.

Κράβιτσα σημαίνει για ορισμένους Αγελαδίτσα, λόγο του σχήματος που έχει ο βράχος, ενώ η άλλη εκδοχή της ονομασίας, προέρχεται από τον βράχο που μαζεύει τα σύννεφα, τα οποία φέρνουν ισχυρούς ανέμους στην περιοχή. Η θέα στην κορυφή είναι μοναδική, με τεράστιο οπτικό πεδίο προς τα βουνά της Μακεδονίας και των Σκοπίων.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
Ώρες πορείας: 3 - 3.30, μέσο πεζοπορικό περπάτημα. Θεωρείτε μέτριας δυσκολίας πεζοπορία.

Μια από τις ομορφότερες διαδρομές στην οροσειρά του Βόρα. Ήπιες κλίσεις - όμορφη θέα, σε όλη την οροσειρά του Βόρα και το Πίνοβο.

Την κορυφή της Κράβιτσας, μπορεί και να την ακούσετε και με το όνομα Νίτσε.

Στις στάνες τους ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς μήνες, υπάρχουν κτηνοτρόφοι από την περιοχή, μην διστάσετε να ζητήσετε διευκρινήσεις.

Στην περιοχή της Καλής Κοιλάδας και της Κράβιτσας, έγιναν ιστορικές μάχες την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου, καθώς και στον εμφύλιο.

Σε χάρτες μπορεί να βρείτε, την ονομασία Αμπέλια Παπά για την κορυφή Κράβιτσα. Σύμφωνα με ντόπιους κατοίκους, Αμπέλια παπά είναι περιοχή δίπλα και όχι η ονομασία της κορυφής.